Nowy podcast Wrocławskiej Szkoły Śpiewu, w którym Patrycja Obara i Małgorzata Nawrot wraz z ich Gościniami i Gośćmi będą rozmawiać Na Głosy O Głosie! ?????
Ale rozmowy to nie wszystko. Do każdego odcinka spodziewajcie się praktycznego ćwiczenia w formie video na naszym YouTube, instagramie i FB ???
Ten podcast jest dla Ciebie, jeśli: ? Śpiewasz ? Pracujesz głosem ? Przemawiasz ? Uczysz emisji głosu ? Zajmujesz się logopedią ? Rehabilitujesz głos (swój lub innych)
Co najczęściej słyszę od osób zaczynających naukę śpiewu? “Mam problem z wejściem na wysokie dźwięki”. Co na to odpowiadam? Że to zupełnie normalne.
Jednym z trudniejszych wyzwań technicznych dla osób śpiewających jest płynne przejście między wygodnymi dźwiękami znajdującymi się w zakresie mowy, a wyższymi dźwiękami, które pojawiają się w większości piosenek. Problem ten wynika z różnic w pracy mięśni odpowiedzialnych za produkcję dźwięku na różnych wysokościach (czy też w różnych rejestrach).
Techniki pracy nad miksowaniem rejestrów obejmują najróżniejsze ćwiczenia, które stopniowo zwiększają koordynację pracy mięśni odpowiedzialnych za oba rejestry, co pozwala na uzyskanie płynnego i naturalnego przejścia. Będą to odpowiednio dobrane do potrzeb konkretnego głosu samogłoski, spółgłoski i skale. Pomocne mogą być także ćwiczenia SOVT, które stabilizują trakt głosowy i redukują napięcia.
Praca nad miksem to proces, który wymaga precyzyjnego wsłuchania się w swoje ciało i głos, a także cierpliwości i regularnych ćwiczeń.
Rezonans to fundament zdrowego i mocnego głosu. Jego kontrola pozwala na świadome modelowanie barwy głosu, od bardziej ciepłego i miękkiego po jasny i przenikliwy. Jest to również jedno z narzędzi feminizacji, maskulinizacji i neutralizacji głosu.
Zasadniczo wyróżniamy trzy główne przestrzenie rezonansowe: gardło, jama ustna i jama nosowa. Warto nauczyć się manipulowania tymi przestrzeniami, zmieniając ich udział w dźwięku w zależności od stylu, dynamiki czy interpretacji utworu.
Praca nad rezonansami pozwala na świadome kształtowanie barwy dźwięku – od mocnego, „ciemnego” brzmienia w dolnym rejestrze, po jasne, wysokie dźwięki z mocnym udziałem rezonatorów nosowych.
Ach, i jeszcze jedno. Nie ma “dobrych” i “złych” rezonansów, czy barw głosu. Są tylko różne środki wyrazu i wybory stylistyczne.
Najbardziej lubię ten moment lekcji, kiedy pozornie wielki problem w piosence rozwiązujemy od ręki. Ten efekt wow i zachwyt w oczach uczennicy czy ucznia – a jednocześnie w moich! – jest nie do opisania. Często można go osiągnąć dzięki modyfikacji samogłoski.
W śpiewie na wysokich rejestrach jednym z częstych problemów jest utrata kontroli nad dźwiękiem. Dzieje się tak, gdy osoba śpiewająca próbuje utrzymać kształt samogłoski, który działał w niższym rejestrze, ale nie sprawdza się na wyższych dźwiękach.
Modyfikacja samogłosek to zaawansowana technika, która polega na dostosowaniu ich kształtu, aby głos mógł zabrzmieć bardziej swobodnie i naturalnie.
Ćwiczenie modyfikacji samogłosek pomaga utrzymać klarowność i precyzję w trudnych partiach utworów, eliminując napięcie w gardle.
Przykłady modyfikacji samogłosek? Posłuchaj Whitney Houston w “I will always love you” – szególnie “I” na początku każdego refrenu. Inny przykład to Idina Menzel w “Let it go”. Posłuchaj, jak brzmi “on” w ostatnim “let the storm rage on”.
Ćwiczenia SOVT (Semi-Occluded Vocal Tract) to podstawa nowoczesnej pracy nad głosem, szczególnie w kontekście zdrowej emisji. Dzięki zmniejszeniu otwarcia traktu głosowego w trakcie wymawiania lub śpiewania dźwięków, SOVT pozwala zmniejszyć nacisk powietrza na fałdy głosowe, umożliwiając im bardziej efektywną wibrację.
Najpopularniejsze ćwiczenia SOVT to m.in. bąbelki w wodzie (bubble phonation, lax vox, pocket vox), motorki na wargach (lip trill) i śpiew przez słomkę. Regularna praca nad tymi technikami pomaga w rozluźnieniu mięśni krtani i poprawia ekonomię oddechu.
Są to świetne ćwiczenia rozgrzewające głos, ale wiele osób śpiewających stosuje SOVT nie tylko w rozgrzewce, ale również do budowania lepszej stabilizacji w trudniejszych partiach utworów. Jeśli masz problemy z przejściami między rejestrami, ćwiczenia SOVT mogą okazać się jednym z pomocnych rozwiązań.
Czasem słyszy się opinię, że śpiewanie to talent, który trzeba mieć od urodzenia. Nic bardziej mylnego!
Śpiewanie to umiejętność, której można się nauczyć – podobnie jak gry na instrumencie czy tańca. Dzięki regularnym ćwiczeniom i odpowiedniej technice każdy może poprawić swój głos i cieszyć się śpiewaniem. Wsparcie osoby specjalizującej się w uczeniu prawidłowej emisji głosu również będzie pomocne – na pewnym etapie rozwoju jest nawet konieczne, bo dzięki niemu unikniemy błędów technicznych i będziemy robić szybsze postępy.
Nie rezygnuj z marzeń o śpiewie tylko dlatego, że wydaje Ci się (albo ktoś Ci powiedział), że nie masz „naturalnego” talentu. Praca i zaangażowanie przynoszą efekty!
Pamiętaj, że nawet Ed Sheeran na początku nie śpiewał jak gwiazda popu.