Jak się rozluźnić, czyli Technika Aleksandra w nauce śpiewu

Technika Aleksandra to metoda, która koncentruje się na poprawie postawy ciała, świadomości ruchu i redukcji napięcia. Może Ci pomóc w nauce śpiewu na wiele sposobów:

  1. Postawa ciała: Technika ta uczy, jak osiągnąć naturalną, zrelaksowaną postawę, co jest kluczowe dla wydajnej emisji głosu.
  2. Redukcja napięcia: Technika Aleksandra koncentruje się na identyfikowaniu i eliminowaniu niepotrzebnych napięć w ciele. Zmniejszenie napięcia w szyi, ramionach i żuchwie ułatwia swobodne śpiewanie, co przekłada się na lepszą jakość dźwięku i większą kontrolę nad głosem.
  3. Świadomość ciała: Technika Aleksandra uczy, jak być bardziej osobą bardziej świadomą własnych nawyków posturalnych i ruchowych, co pozwala lepiej kontrolować głos. Większa świadomość własnego ciała może też pomóc w unikaniu kontuzji i zmęczenia głosu.
  4. Relaksacja: Technika ta kładzie duży nacisk na relaksację, co jest istotne podczas występów. Osoby, które opanowały tę metodę, często czują się pewniej i swobodniej na scenie, co przekłada się na lepsze występy.

Dzięki technice Aleksandra osoby śpiewające mogą uzyskać lepszą kontrolę nad swoim ciałem i głosem, co w efekcie prowadzi do poprawy jakości śpiewu i większej swobody artystycznej.

(autorka wpisu: Patrycja Obara)

Jak wytrenować miks, czyli płynne przejścia między rejestrami?

Co najczęściej słyszę od osób zaczynających naukę śpiewu? “Mam problem z wejściem na wysokie dźwięki”. Co na to odpowiadam? Że to zupełnie normalne.

Jednym z trudniejszych wyzwań technicznych dla osób śpiewających jest płynne przejście między wygodnymi dźwiękami znajdującymi się w zakresie mowy, a wyższymi dźwiękami, które pojawiają się w większości piosenek. Problem ten wynika z różnic w pracy mięśni odpowiedzialnych za produkcję dźwięku na różnych wysokościach (czy też w różnych rejestrach).

Techniki pracy nad miksowaniem rejestrów obejmują najróżniejsze ćwiczenia, które stopniowo zwiększają koordynację pracy mięśni odpowiedzialnych za oba rejestry, co pozwala na uzyskanie płynnego i naturalnego przejścia. Będą to odpowiednio dobrane do potrzeb konkretnego głosu samogłoski, spółgłoski i skale. Pomocne mogą być także ćwiczenia SOVT, które stabilizują trakt głosowy i redukują napięcia.

Praca nad miksem to proces, który wymaga precyzyjnego wsłuchania się w swoje ciało i głos, a także cierpliwości i regularnych ćwiczeń.

Rezonans wokalny: jak świadomie wykorzystać różne odcienie swojego głosu?

Rezonans to fundament zdrowego i mocnego głosu. Jego kontrola pozwala na świadome modelowanie barwy głosu, od bardziej ciepłego i miękkiego po jasny i przenikliwy. Jest to również jedno z narzędzi feminizacji, maskulinizacji i neutralizacji głosu.

Zasadniczo wyróżniamy trzy główne przestrzenie rezonansowe: gardło, jama ustna i jama nosowa. Warto nauczyć się manipulowania tymi przestrzeniami, zmieniając ich udział w dźwięku w zależności od stylu, dynamiki czy interpretacji utworu.

Praca nad rezonansami pozwala na świadome kształtowanie barwy dźwięku – od mocnego, „ciemnego” brzmienia w dolnym rejestrze, po jasne, wysokie dźwięki z mocnym udziałem rezonatorów nosowych.

Ach, i jeszcze jedno. Nie ma “dobrych” i “złych” rezonansów, czy barw głosu. Są tylko różne środki wyrazu i wybory stylistyczne.

Modyfikacja samogłosek – magiczny sposób na wysokie dźwięki od ręki

Najbardziej lubię ten moment lekcji, kiedy pozornie wielki problem w piosence rozwiązujemy od ręki. Ten efekt wow i zachwyt w oczach uczennicy czy ucznia – a jednocześnie w moich! – jest nie do opisania. Często można go osiągnąć dzięki modyfikacji samogłoski.

W śpiewie na wysokich rejestrach jednym z częstych problemów jest utrata kontroli nad dźwiękiem. Dzieje się tak, gdy osoba śpiewająca próbuje utrzymać kształt samogłoski, który działał w niższym rejestrze, ale nie sprawdza się na wyższych dźwiękach.

Modyfikacja samogłosek to zaawansowana technika, która polega na dostosowaniu ich kształtu, aby głos mógł zabrzmieć bardziej swobodnie i naturalnie.

Ćwiczenie modyfikacji samogłosek pomaga utrzymać klarowność i precyzję w trudnych partiach utworów, eliminując napięcie w gardle.

Przykłady modyfikacji samogłosek? Posłuchaj Whitney Houston w “I will always love you” – szególnie “I” na początku każdego refrenu. Inny przykład to Idina Menzel w “Let it go”. Posłuchaj, jak brzmi “on” w ostatnim “let the storm rage on”.

Dlaczego robimy ćwiczenia z rurką i motorki?

Ćwiczenia SOVT (Semi-Occluded Vocal Tract) to podstawa nowoczesnej pracy nad głosem, szczególnie w kontekście zdrowej emisji. Dzięki zmniejszeniu otwarcia traktu głosowego w trakcie wymawiania lub śpiewania dźwięków, SOVT pozwala zmniejszyć nacisk powietrza na fałdy głosowe, umożliwiając im bardziej efektywną wibrację.

Najpopularniejsze ćwiczenia SOVT to m.in. bąbelki w wodzie (bubble phonation, lax vox, pocket vox), motorki na wargach (lip trill) i śpiew przez słomkę. Regularna praca nad tymi technikami pomaga w rozluźnieniu mięśni krtani i poprawia ekonomię oddechu.

Są to świetne ćwiczenia rozgrzewające głos, ale wiele osób śpiewających stosuje SOVT nie tylko w rozgrzewce, ale również do budowania lepszej stabilizacji w trudniejszych partiach utworów. Jeśli masz problemy z przejściami między rejestrami, ćwiczenia SOVT mogą okazać się jednym z pomocnych rozwiązań.